Adres
Rochussenstraat 198 3015 EK Rotterdam,
Vragen?
busmb@hr.nl

Maakproces – website in begrijpelijke taal

ACTEURS MET EEN BEPERKING

Inleiding
In de respons van de acteurs met een beperking komt een grote ambitie naar voren. Het repetitieproces biedt hun uitdaging om nieuwe dingen te doen, rollen te spelen die je leuk vindt, verschillende opdrachten te krijgen, meerdere kunstdisciplines uit te voeren, zelf teksten te schrijven. Acteurs meteen beperking vinden het bevrijdend om uit de werkelijkheid te kunnen stappen en dingen te spelen die je in het echt nooit kan doen. Acteurs met een beperking vinden solo’s en de hoofdscènes spelen het leukst en het vaak herhalen van een scène vervelend.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ben ik gewoon als kunstenaar bezig.”

 

ACTEURS ZONDER BEPERKING

Inleiding
Inclusief theater met specifieke doelgroepen vraagt om kennis & vaardigheden, die je in het theateronderwijs zou moeten leren kennen en ontwikkelen. Het vraagt een andere instelling. Belangrijk om goed te kunnen kijken en te luisteren. Je flexibel en open op te kunnen stellen.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Het is nooit hetzelfde, het is nooit op de automatische piloot.”

 

BEGELEIDERS

Inleiding
Sommige begeleiders staan ook voor de groep en geven les. Er wordt geput uit boeken en bestaande lesmappen. De drang is er om vaardigheden aan te leren en kwaliteit aan te brengen.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ik wil dat het echt ook ergens over gaat, dat het kwaliteit heeft. Dus ik vind ook, niet alleen maar leuke dingen doen. Dat mag soms wel, een muziekje opzetten en even gek dansen, maar ja ik wil ze ook wel wat leren. Wat vaardigheden bijbrengen.”

 

THEATERMAKERS

Inleiding
Tijdens het maakproces lopen voortdurend 2 verschillende niveaus parallel:

  • Het artistieke en het sociale proces.
  • Het samenbrengen van de individuele talenten van de acteurs en het vormen van één collectief geheel.
  • Wanneer werk je inclusief en exclusief?
  • Het zichtbaar maken van de verschillen en het oplossen van de verschillen.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ik moet dan denken aan bijvoorbeeld de opdracht ehm dat de hele groep de spelers van Klare Taal en de studenten moesten dan als één groep door de ruimte bewegen. En in principe is dat gewoon lopen dan dat is een hele basis, basic spelopdracht die je zo in het eerste jaar van de theatergroep dan wel eens doet. Dat is echt super moeilijk eigenlijk, kan je met zijn alle gewoon bewegen door de ruimte als één orgaan weet je wel. En dat is bijna onmogelijk om te doen met die groep samen, die combinatie. Dat is bijna niet te doen met die groep. In de zin van dat de verschillen in energie, ehm fysiek kunnen zijn zo groot, dat je nooit het gevoel hebt dat het één organisme is. En dat is het doel van die opdracht. En dat weet ik al voordat ik eraan begin, maar ik ben dan gewoon nieuwsgierig naar wat zich gaat aandienen, wat zijn de verschillen die we gaan zien en hoe gaan we daarmee om.”

Wij gebruiken cookies voor een goed functionerende website Privacybeleid

Ga naar de inhoud