ACTEURS MET EEN BEPERKING
Inleiding
Maar ook spreken de acteurs met beperking over het ervaren van negatieve emoties, zoals verdriet voelen als er iets mis gaat, boos worden als iets niet zo gaat als afgesproken, verdrietig als een collega weggaat, teleurgesteld als je niet bij je vriend in het groepje zit, niet leuk vinden als er spelletjes gedaan worden om te tijd te doden, niet leuk vinden als mensen je niet begrijpen of als jij de mensen niet begrijpt, niet leuk als de begeleider te streng is, je irriteren aan mede acteurs, naar vinden als je geplaagd wordt door mede acteurs.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Maar waar ik niet tegen kan, en die heb je er ook wel eens bij zitten, dat ze tegen iedereen, dus ook tegen mij op hetzelfde betuttelende toontje praten. En ja dan word ik wel boos, geïrriteerd en kriegelig, laat ik het zo zeggen. En dat heeft iemand dan eenmaal in zich en dat is dan ook niet af te leren weet je wel.”
ACTEURS ZONDER BEPERKING
Inleiding
De acteurs zonder beperking spreken over hun eigen emoties van trots zijn op de voorstelling, trots op het maakproces, het spannend vinden om de vloer op te gaan, zenuwachtig worden als iemand met autisme opeens niet meer mee wil doen, over blij worden van contact met de acteurs met beperking, leuk vinden als de acteur met beperking trots is.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“En dan is de ruimte natuurlijk ook ineens onwijs groot. Dus je staat dan in een zaal en de vloer die halfleeg is. Want wij stonden aan de achterkant, dus alles daarvoor was een soort open ruimte waar je kon lopen. Dus dat zorgde ook voor een soort spanning, van: oké dus als ik nu ga lopen, bij de spelers … als ik nu ga lopen, dan ja ben ik ook meteen zichtbaar. Wat ga ik dan doen?”
BEGELEIDERS
Inleiding
De begeleiders hebben het veel over hun eigen rol in de begeleiding, over frustratie als een acteur met beperking het niet aankan, over hoe moeilijk het is om tussen de theatermaker en acteur met beperking in te zitten, en de trots als het wel lukt om de acteur met beperking zo te begeleiden dat die uit de comfortzone komt en zich toch veilig voelt.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Dus soms sta ik zelf ook helemaal te kijken van wat ze allemaal in hun hoofd hebben zitten en wat ze er allemaal uitknallen soms. En hoe klein ze dingen kunnen maken, maar ook hoe enorm groot ze dingen kunnen maken. De passie die ze zelf voor het theater hebben en dat vind ik heel erg fraai.”
THEATERMAKERS
Inleiding
Theatermakers vertellen weinig over emoties, en als ze dat doen gaat het over emoties van anderen, over dat de spelers het spannend, of ontroerend vinden.
Over hun eigen emoties gaat het over het vertrouwen wat zij stellen in acteurs, over irritatie die zij voelen als een acteur iets heel anders doet dan afgesproken, over het genieten van een acteur die iets mooi verbeeldt of over momenten van ontroering.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Het is prachtig om te zien wanneer er een uitwisseling is van een één naar een ander; of dat nou van een persoon naar een persoon is of van een groep die zich als groep voelt ten opzichte van een andere groep die zich een groep voelt en dat dat elkaar ontmoet. Ik vind dat heel ontroerend, omdat je als mens weer groeit daardoor en hoe alles ook maar weer subjectief is. Het is zo mooi om te zien hoe we allemaal zo verschillend zijn. Dit is wat inclusie met mij doet.”