Adres
Rochussenstraat 198 3015 EK Rotterdam,
Vragen?
busmb@hr.nl

Naar scholen toe – website in begrijpelijke taal

ACTEURS MET EEN BEPERKING

Inleiding
Acteurs met beperking hebben het over schoolprojecten, dat het mooi is om het acteren aan kinderen over te brengen.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Antwoord: Ja het plan is voor de scholen blijven te spelen.
Vraag: Oké vind je dat heel erg bijzonder?
Antwoord: Dat vind ik ook bijzonder.
Vraag: En kun je ook vertellen waarom je dat bijzonder vindt?
Antwoord: Ja dan zien de leerlingen van de scholen die zien dan wat wij doen.
Vraag: Ja en waarom is dat belangrijk?
Antwoord: Zo breng je heel de wereld wat wij gaan doen.”

 

ACTEURS ZONDER BEPERKING

Inleiding
Acteurs zonder beperking hebben het over het nut van educatie aan middelbare scholen, goed om alle jeugd daarmee in aanraking te laten komen.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ik weet dat C. dat ook wil gaan gebruiken voor educatieve doeleinden of dat doet ze misschien al en dat vind ik eigenlijk een heel goed idee. Misschien gaat ze daar wel mee naar de middelbare scholen mee. Ik weet niet of dat ze daar de middelbare scholen mee ingaat of zo? Nou ja, het is ook inderdaad zo dat als je de theaterschool doet dan krijg je eigenlijk al die lagen van verschillende soorten vormen van theater niet mee.”

 

BEGELEIDERS

Inleiding
De begeleiders benoemen dat het interessante samenwerkingen zijn, het zijn kruisbestuivingen tussen de acteurs met beperking en de studenten/leerlingen, ze leren van elkaar. Het zou goed zijn het nog verder uit te breiden, bijvoorbeeld met muziekstudenten of muziektherapeuten.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Maar dat vind ik het allermooist omdat in zo’n theateratelier, je komt niet in zo’n klas om de leerlingen iets te leren. Maar het is echt iets om met elkaar te leren. Dus het met elkaar gaat doen en dan het middel theater te gebruiken. En het gaat vaak dan over een bepaald thema. En ja ik vind je moet zo vroeg mogelijk beginnen met de kinderen. Want de kinderen die merken ineens van: hé ze zien er misschien anders uit, maar eigenlijk verschillen ze niet. Het is veel van mijzelf, want ze hebben dezelfde dromen en ze hebben ook een vader en een moeder en ze kijken ook naar die serie en ze gaan ook met vakantie en eh ja. Ja, ik vind dat het allermooiste, de educatie!”

 

THEATERMAKERS

Inleiding
De theatermakers hebben het over verschillende vormen van samenwerking met scholen, zowel voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, als hoger onderwijs (Social Work), waarbij de ontmoeting met mensen met en zonder beperking benoemd wordt.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Je zou dit soort inclusieve ontmoetingen/projecten eigenlijk door een beginnend mensenleven op basisscholen en middelbare scholen al willen hebben. Dat zijn echt de momenten dat je ziet hoe anders het leven kan zijn, hoe anders een mensenleven kan zijn. Ik geloof dat dat weer op zijn beurt iets werkzaams heeft als het gaat om compassie of respect door misschien iets minder hardheid in de wereld.”

Wij gebruiken cookies voor een goed functionerende website Privacybeleid

Ga naar de inhoud