Adres
Rochussenstraat 198 3015 EK Rotterdam,
Vragen?
busmb@hr.nl

Wat ‘inclusief theater’ betekent – website in begrijpelijke taal

ACTEURS MET EEN BEPERKING.

Inleiding
Acteurs met een beperking vinden de kern van inclusief theater dat mensen met een beperking, maar ook andere mensen die buitengesloten worden, de gelegenheid hebben om als acteur op het toneel te staan, uitgedaagd te worden en zich als acteur te ontwikkelen. Daarnaast stelt inclusief theater volgens hen het uitsluiten van groepen mensen als thema aan de orde.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ik heb zelf ook een beetje zo’n voorstelling in gedachten waar ik het over wil hebben. (…) Ja, ik wil over dat mensen anders zijn en of het nou blank, zwart, beperking en over LHBT’ers… en dat daar een mix van. (…) … omdat ik dat zelf heb en omdat ik soms merk dat mensen in de maatschappij je soms best wel raar aan zit te kijken. En ik vind dat iedereen gelijk is. En van dat LHBT, dat ik mensen en vrienden van mij heb die dat zijn. En af en toe hoor je wel verhalen van hun dat ze uitgescholden worden of in elkaar geslagen worden. En ik wil daar meer aandacht voor hebben.”

 

ACTEURS ZONDER BEPERKING

Inleiding
Voor gastacteurs ligt de kern van inclusief theater in een gezamenlijk maakproces. De samenwerking met acteurs met een beperking in het maakproces vinden zij inspirerend. Een collectief maakproces is echter geen must, een regisseur met een beperking zou het maakproces ook kunnen bepalen, dit vinden gastacteurs een inspirerende gedachte.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“…omdat elke productie zo anders is, want ik zou dan kunnen zeggen: ja het moet in een collectieve vorm waarin iedereen evenveel de inhoud bepaalt, maar eh soms is het ook juist wel interessant dat er iemand alleen voorstaat. Maar die persoon die er alleen voorstaat hoeft dan niet altijd de hoogopgeleide witte man te zijn, maar het mag ook een keer A. met autisme zijn die zegt: oké ik maak mijn voorstelling en iedereen zet zich daarvoor in. En dat hij goed begeleid of ondersteund wordt met een goede productieleider en ook een goede dramaturg met wie hij in gesprek kan.”

 

BEGELEIDERS

Inleiding
Volgens begeleiders is de kern van inclusief theater dat een zo divers mogelijke groep acteurs op het toneel staat, dat de verschillen tussen acteurs ‘gevierd’ worden, waardoor de verschillen juist wegvallen. Begeleiders vinden dit ook leerzaam voor zichzelf.
Een ander aspect van de kern van inclusief theater is volgens de begeleiders dat de voorstelling iets bij het publiek teweegbrengt: dat het publiek enerzijds gewoon geniet van de artistieke prestatie én dat de voorstelling anderzijds het publiek aan het denken zet en anders laat kijken naar mensen met een beperking.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

Voor mij is inclusief alles erbij betrekken wat erbij te betrekken valt. En dat ook naar buiten toe uitstralen. Dus eigenlijk wat het woord integratie ook betekent, haal alles naar binnen, zoveel mogelijk. Of het nou studenten zijn, of het nou familieleden zijn, maakt mij niet zoveel uit. Alles betrekken wat erbij te betrekken valt.

 

THEATERMAKERS

Inleiding
Theatermakers hechten veel belang aan het bestaan van inclusief theater, maar vinden eigenlijk dat het geen specifieke kunstvorm zou moeten zijn. Zij hopen daarom dat inclusief theater zichzelf in de toekomst opheft doordat alle (theater)kunst inclusief is geworden.

Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.

“Ik vind het nu nodig om inclusief theater aandacht te geven omdat we het niet meer gewend zijn. Of nooit gewend zijn geweest, dat weet ik eigenlijk niet. Maar in ieder geval is het niet zo gewoon, blijkbaar. Dus daarom is het goed om daar aandacht aan te besteden en om daar bezig mee te zijn. Maar tegelijkertijd is het gewoon, zou het gewoon moeten zijn. Het zou het mooiste zijn als we het niet meer hoeven te benoemen.”

Wij gebruiken cookies voor een goed functionerende website Privacybeleid

Ga naar de inhoud