ACTEURS MET EEN BEPERKING
Inleiding
Zij noemen als concrete voorbeelden de theatrale kwaliteit waarbij het thema van ánders zijn’ een rol speelt en het aan de kaak stellen van misstanden. Het laatste thema komt voort uit persoonlijke ervaringen en/of betrokkenheid bij negatieve ervaringen van vrienden.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Ja de personages zijn wel anders, ze hebben meer een beetje met jezelf te maken dan dat het bestaande personages zijn. Eigenlijk is het een soort uitvergroting van jezelf.”
ACTEURS ZONDER BEPERKING
Inleiding
Uit de interviews met de gastacteurs komt vooral de persoonlijke verbinding met een thema naar voren. Het thema komt voort uit de interesse van de maker en/of vanuit de spelers waarbij de verhalen van de mensen zelf centraal staan.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Vorig jaar hadden we een voorstelling over transitie, waar één van onze collega’s volop in zat. Dat opent dan zo een gesprek in de repetities, waardoor het ook zoveel makkelijker maakt om erover te praten. Het gaat in het begin over transitie, maar het gaat ook over of dat je eigen lichaam, ben je tevreden? Hoe ziet jouw lichaam eruit? Wat vind je lelijk aan jezelf, dat soort dingen.”
BEGELEIDERS
Inleiding
Begeleiders noemen thema’s waarbij de voorstelling persoonlijke verhalen deelt en thema’s, die vooroordelen weg kunnen nemen.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“Nou eigenlijk dat het een perspectief geeft, dat het inzicht geeft. Ja dat. Dat het sowieso voor iedereen mooi is dat je zijn of haar verhaal kan doen en dat daarnaar geluisterd wordt. Ja. Dat iedereen iets te vertellen heeft en zich dat ook realiseert op dat moment van: het is de moeite waar, hoe klein of groot het ook is. En het is interessant als andere mensen daar ook weer vragen over stellen of daar herkenning in zien of juist helemaal niet.”
THEATERMAKERS
Inleiding
Theatermakers geven aan dat universele thema’s als dood, liefde, seksualiteit een rijk onderzoeksgebied bieden in het maakproces, zowel inhoudelijk als artistiek. Thema’s die herkenning oproepen, verbinden en de blik verruimen.
Citaat
Luister naar een fragment uit één van de interviews, ingesproken door acteurs van Theater Babel Rotterdam. Eerst wordt verteld waar het fragment over gaat, daarna volgt het letterlijke citaat.
“…er kwam een man door de audities heen: groot, stoer, havenarbeider type, gothic, lang zwart haar en alles erop en eraan wat je je voorstelt, een zware verstandelijke beperking en autisme, dat scharen we dan onder de psychiatrie. Nog een hele hoop andere dingen en heel slim ook. Na drie weken, toen ik vroeg wat is nou jouw droom? Toen zei hij: “Nou, dat ik als vrouw door het leven ga”. Ik denk: ja hoor, stoere kerel en zei: “Weet je wat, dan kom je morgen als vrouw verkleed”, eigenlijk als een grap en hij kwam de volgende dag als vrouw en daarna bleef hij zich als vrouw kleden en vertelde ons dat dat zijn innerlijke verlangen was. Toen dacht ik: daar ga ik een voorstelling over maken.”