Adres
Rochussenstraat 198 3015 EK Rotterdam,
Vragen?
busmb@hr.nl
Als theatermaker inclusief werken

Nieuwe inclusieve theatermakers Theatermaker Paul Röttger bij Babel – website in begrijpelijke taal

  • Theatermaker

    Paul Röttger bij Babel

  • Onderzoeker

    Monique Bussmann van Hogeschool Rotterdam

Wat houdt dit experiment in?

De onderzoeksvraag van theatermaker Paul Röttger van theatergroep Babel is: Hoe kan een ervaren theatermaker zoals Paul zijn ervaring doorgeven aan nieuwe inclusieve makers? Zes kunstenaars die inclusief willen gaan werken, maken voor de spelersgroep van Babel een kleine productie. Paul bespreekt de repetities elke week met de makers na. Onderzoeker Monique Bussmann observeert een aantal repetities en gesprekken en bespreekt wat haar opvalt met Paul.

Het resultaat is dat het goed werkt dat Paul de nieuwe makers vooral hun eigen gang laat gaan en het voor hun mogelijk maakt het werken als inclusieve theatermaker zelf te ervaren. In de wekelijkse gesprekken laat Paul de nieuwe makers nadenken over wat ze ervaren hebben. Hierbij blijkt het belangrijk te zijn om open vragen te stellen en de makers in alle vrijheid hun eigen mening of twijfel te laten uitspreken.

Volgens Paul moet je, als je als theatermaker inclusief wilt werken, leren jezelf minder belangrijk te vinden.

 

Luister naar de reflecties van de theatermaker

 

Artistiek vakmanschap

Paul: “Als je inclusief wilt werken moet je je eigen ego veel meer aan de kant zetten, en daar heb ik erg veel plezier van, moet ik zeggen, en daarom was het niet moeilijk om de anderen, in dit geval de dames (theatermaaksters), alle ruimte te geven die ze wilden.”

 

Artistiek vakmanschap

Paul: “Ruimte geven doe ik ook als ik op de vloer sta, als ik regisseer, ik vraag wel wat, ik probeer wel duidelijk te zijn in wat ik zoek, maar ik moet toch uitgaan van wat mij aangeboden wordt.”

 

Didactische kwaliteiten

Paul: “Dat andere theatermakers met hun hoofd zeggen: ik wil professioneel werken, ook met mensen met een beperking, maar zodra ze tegenover die speler of speelster staan gaan ze toch vaak, vind ik hun aanpak te soft, te aardig, te lief. Gaan ze toch ook praten alsof mensen bejaard zijn of niet begrijpen wat je bedoelt en dat is een valkuil waar eigenlijk iedereen wel instapt.”

 

Ontmoeten

Paul:  “Het begint vooral bij jezelf, hoe jij denkt over de mens die anders is dan jij.”

 

Kunstvakopleiding

Paul: “Daarom is het ook zo van belang dat kunstvakopleidingen hier structureel aan werken, want inclusief werken begint bij jezelf, het zit in je denken over de wereld.”

 

Impact beperking en Professionele ontwikkeling theatermakers

Paul: “Maar dan gaan ze toch, omdat hij niet kan praten en daar maakt hij dan ook misbruik van, zoals S, die doof is, gaan ze toch altijd hard praten en met hele simpele taal, terwijl ze heel intelligent is, maakt vloggen, bloggen, is zeer talig, maar daar moet je even doorheen. Je moet als inclusieve maker, dus nog steviger in je schoenen staan, dan bij niet-inclusief werk.”

 

Maakproces en Kunstvakopleiding

Paul: “Als je inclusief wilt werken, dan begint dat bij jezelf, dan begint dat bij de vraag, waarin ben jij anders dan een ander en als het goed is relativeert dat jouw opvatting over je vak, over je menszijn, over je methodiek waarbinnen je geschoold bent. Dat betekent dat je die methodieken en aannames en vooroordelen, dat je die ter discussie moet stellen. Maar het begint bij jezelf!”

 

Kritiek op zorg

Paul: “Dat is iets wat een mens met een beperking nauwelijks heeft, zo’n ego. Die hebben ze er namelijk voor een deel ook wel uitgeramd, daar worden ze voor gestraft, want ze kunnen niet kiezen… Dan bepalen altijd anderen hoe het moet.”

 

Inwerking op publiek

Paul: “Deze voorstelling wordt ook een onderzoek naar erotiek en seksualiteit. Men is niet gewend dat ook te vragen aan mensen met een beperking. En wie doen er nou het meest moeilijk over, dat zijn de spelers zonder beperking. Die willen zelf wel uit de kleren, maar zodra ze een liefdesscène moeten spelen met iemand met een beperking, gaan ze moeilijk doen…dus ja, dit kan wel eens een choquerende voorstelling worden, maar goed daar doen we het voor.”

Wij gebruiken cookies voor een goed functionerende website Privacybeleid

Ga naar de inhoud