Zes theatermakers experimenteerden in twee rondes op de vloer met nieuwe werkwijzen. Ieder experiment werd door een onderzoeker gevolgd door middel van observaties, interviews e.d.. In de eerste ronde stond het inclusief werken van de theatermaker centraal, in de tweede ronde werd geëxperimenteerd met de inbreng van acteurs met een beperking tijdens het maakproces. Leer van de experimenten van de theatermakers aan de hand van tekst-, geluids- en beeldfragmenten.
Inclusief werken als theatermaker
In deze experimenten staat het inclusief werken van de theatermakers centraal. De theatermakers stelden zichzelf de volgende experimenteervragen: Hoe kun je je ervaring doorgeven aan nieuwe inclusieve makers? Hoe speel je het beste in op de ‘andersbewuste staat-van-zijn’ van acteurs met een beperking? Hoe laat je in je werkwijze het onderscheid tussen acteurs met en zonder beperking zoveel mogelijk wegvallen? Hoe kun je je bewust worden van de onbewuste wijze waarop je acteurs met een beperking benadert? Hoe kun je acteurs met een beperking in educatieve projecten niet alleen als acteur, maar ook als docent betrekken?
Bekijk hier alle experimenten over inclusief werken.
Versterking van de inbreng van acteurs met een beperking
In deze experimenten staat de versterking van de inbreng van acteurs met beperking in het maakproces centraal, en stelden de theatermakers zichzelf de volgende experimenteervragen: Hoe kun je mindertalig regisseren om acteurs met een beperking tot spel te laten komen? Hoe kun je op een gelijkwaardige manier samen met een acteur met een beperking een toneelstuk schrijven? Of regisseren? Door middel van welke opdrachten versterk je de artistieke inbreng in het maakproces van elke speler in een gemengde spelersgroep? Volgens welke inclusieve methode kun je elke acteur van een gemengde spelersgroep de gelegenheid bieden feedback te geven op repetities en trainingen? Hoe kun je de belevingswereld van acteurs met een beperking in het maakproces maximaal tot zijn recht laten komen?