6 theatermakers probeerden in 2 rondes nieuwe manieren uit om de samenwerking binnen een gemengde spelersgroep te verbeteren. Elke theatermaker werd hierbij door een onderzoeker gevolgd, die goed keek wat er gebeurde en de theatermaker en acteurs vragen stelde. In de eerste ronde ging het vooral om de vraag hoe de theatermaker het samenwerken ‘op de vloer’ kan verbeteren (‘Inclusief werken als theatermaker’). In de tweede ronde zochten de theatermakers naar nieuwe mogelijkheden om de inbreng van acteurs met een beperking tijdens het maakproces groter te maken (‘De inbreng van de acteur met een beperking’). Je kunt hier leren van de experimenten van de theatermakers aan de hand van de tekst-, geluids- en beeldfragmenten.
Inclusief werken als theatermaker
In deze experimenten gaat het vooral om de vraag hoe een theatermaker het samenwerken ‘op de vloer’ kan verbeteren. De verschillende theatermakers stelden zichzelf de volgende vragen:
- Hoe kan ik mijn ervaring delen met nieuwe inclusieve makers?
- Hoe sluit ik het beste aan op de gedachten van acteurs met een beperking?
- Hoe zorg ik ervoor dat het verschil tussen acteurs met en zonder beperking zo klein mogelijk is?
- Hoe kan ik erachter komen hoe je acteurs met een beperking het beste kunt laten meedoen?
- Hoe kan ik acteurs met een beperking in leerzame projecten niet alleen als acteur, maar ook als docent mee laten doen?
Bekijk hier alle experimenten over inclusief werken als theatermaker.
Versterking van de inbreng van acteurs met een beperking
In deze experimenten staat de inbreng van acteurs met beperking in het maakproces centraal, en stelden de theatermakers zichzelf de volgende vragen:
- Hoe kan ik duidelijk genoeg regisseren om acteurs met een beperking mee te laten doen?
- Hoe kan ik samen met een acteur met een beperking een toneelstuk schrijven? Of regisseren?
- Op welke manier versterk ik de artistieke inbreng in het maakproces van elke speler in een gemengde spelersgroep?
- Volgens welke inclusieve manier kan ik elke acteur van een gemengde spelersgroep de ruimte geven om eerlijk te reageren op repetities en trainingen?
- Hoe kun ik de belevingswereld van acteurs met een beperking in het maakproces goed laten zien?
Bekijk hier alle experimenten over de inbreng van de acteur.